スポンサーサイト

上記の広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。
新しい記事を書く事で広告が消せます。

Kâr-ı Nâtıkについて

Kâr-ı Nâtık:文字通り、「話す作品/話す曲/話す一片/話す一切れ」、これらの曲は特にこの形式のために書かれた歌詞で作曲される。歌詞はマカームmakamとウスールusulの名前を含む。作曲家はどこで、そして、いつ、マカームmakamとウスールusulの名前が歌詞においてあらわれても、それを示す必要がある?これらの作品は、第一に作曲家の技量を披露する目的のために、そしてマカームmakamを教えるために作曲される。15から119のマカームmakamを使って作曲されたKâr-ı Nâtıkがある。

以下の英文の適当な翻訳。

THE OTTOMAN MUSIC
Cinuçen Tanrıkorur
Abridged and translated by Dr. Savaş Ş. Barkçin

5. Musical Forms in the Ottoman Music
-II. Forms of Secular Music
--B. Classical music
---l. Vocal Music
----b.I) Large-scale forms with rhythm:
http://www.turkmusikisi.com/osmanli_musikisi/the_ottoman_music.htm

Kâr-ı Nâtık: Literally, “talking piece”, these pieces are composed on lyrics that are especially written for this form. The lyrics contain names of the makams and usuls. The composer needs to show that makam and usul wherever and whenever the name of it passes in the lyrics. These pieces are composed primarily for the purpose of demonstrating a composer’s mastership and for teaching the makams. There have been kar-ı natıks composed by using as many makams as 15 to 119.


上記英文の元は以下のトルコ語文。
ジヌチェン・タンルコルル (1938-2000) Cinuçen TANRIKORUR (1938-2000)の文章。

OSMANLI MÛSİKÎSİ
Cinuçen TANRIKORUR (1938-2000)

5. Osmanlı Mûsikîsinde Formlar
-II. Dindışı Mûsikî Formları
--B. Klâsik Mûsikî
---l. Söz Mûsikîsi
----b.l ) Usullü büyük formlar:
http://www.turkmusikisi.com/osmanli_musikisi/osmanli_musikisi.htm

Kâr-ı Nâtık.― Bu form için özel olarak yazılmış güftesi içinde geçen makam ―ve varsa usul ― adlarının geçtiği yerde, bestecinin o makamın ezgisini ―seyr'ini ― göstermesi, güftede usul adları da geçiyorsa, her usul adinin geçtiği yerde derhal o usule geçmesidir [Fatih Anonimi adlı eserde Kâr-ı Nâtık'ın eski adları Küllün-nagam (bütün makamlar). Küllü'd- durüb (bütün usuller) ve Küllü'd-durûb ve'n-nagam (bütün usul ve makamlar) olarak zikredilmiştir]. Kâr adınin verilişi, Kâr formu ile ilgisinden dolayı değil, kelimenin Farsça'daki anlamından dolayıdır. Nitekim kâr-ı nâtık, "konuşan (kendi kendini anlatan) eser" demektir ve bestecinin, sanat ilhamından ziyade öğreticiliği ve ustalık gösterisini ön plana aldığı bir tür "müzikli beyin jimnastiği"dir. 15'ten 119'a kadar değişen sayılarda makam (bazen hem makam, hem usul) tarifini amelî olarak veren Kâr-ı Nâtık'lar bestelenmiştir.

--------------------------------------------
Ahmet Avni Konuk(1868-1938)作曲のKâr-ı Nâtık
Kavli de kaddi gibi rast olsa ol mehveşin
は確かにマカームの名前をずらずらと並べて歌ってる。

Kavli de kaddi gibi rast olsa ol mehveşin
Form:K.Nâtık, Makam:Rast,
Bestekâr:Ahmet Avni Konuk, Güftekâr:_, Usûl:Muhtelif
TRT Repertuar No:17420

関連記事
Kavli de kaddi gibi rast olsa ol mehveşin
http://minzokuongaku822.blog122.fc2.com/blog-entry-155.html

TurkMusikisi
HAMMÂMÎZÂDE İSMÂÎL DEDE-EFENDİ (1778-1845)
http://www.turkmusikisi.com/bestekarlar/DEDE.htm
によれば
デデ・エフェンディにもMakam RastのKâr–ı Natık
Rast getirip fend ile seyretti Hümayı
(ウスールはYürük Semai)という作品がある

Rast getirip fend ile seyretti hümâyı
Form:K.Natık, Makam:Rast,
Bestekâr:Dede Efendi, Güftekâr:Keçecizâde İzzet Molla, Usûl:Yürük Semâî
TRT Repertuar No:8827

※Kâr–ı Nevってなんだ?
→デデ・エフェンディの作品にKâr–ı Nevというのがある。
Rastで歌詞の出だしはGözümde daim hayal–i cana、ウスールはAğır Düyek

İsmail Hakkı Bey (Muallim)にもある。
歌詞の最初の部分:Dağıtma ey saba geysu-yi yari
作詞:Belirsiz
マカーム:Saba
形式:K.Natık
ウスール:Çifte Düyek
番号:3124

もうひとつİsmail Hakkı Bey (Muallim)作曲のKâr-ı Nâtık。
歌詞の最初の部分:Rast deyüb girdim bu fihrist-i makamat seyrine
作曲:İsmail Hakkı Bey (Muallim)
作詞:Belirsiz
マカーム:Rast
形式:K.Natık
ウスール:Düyek
番号:8822

İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti
http://www.sanatmuziginotalari.com/form_arama.asp
で形式Natıkで調べたら23曲出てきた。

関連記事
Kavli de kaddi gibi rast olsa ol mehveşin
http://minzokuongaku822.blog122.fc2.com/blog-entry-155.html
Ahmet Avni Konuk(1868-1938)作曲のKâr-ı Nâtık。

Selçuk(1900-1981)作曲のGülyüzünde göreliについて
http://minzokuongaku822.blog122.fc2.com/blog-entry-35.html
Münir Nûrettin Selçuk作曲のKârçe、Gül yüzünde göreli zülf-i semen-sây gönül(Makam:Rast、Usûl:Devr-i Hindî、Güftekâr:Ahmet Paşa、TRT Repertuar No:5734)について

デデ・エフェンディについて
http://minzokuongaku822.blog122.fc2.com/blog-entry-11.html

イスマイル・ハック・ベイについて
http://minzokuongaku822.blog122.fc2.com/blog-entry-14.html

Ahmed Avni Konuk(1868-1938)
http://minzokuongaku822.blog122.fc2.com/blog-entry-150.html
スポンサーサイト

テーマ : 民族音楽
ジャンル : 音楽

コメントの投稿

非公開コメント

検索フォーム Search
プロフィール

白いりんご

Author:白いりんご
民族音楽に関するメモ。情報の信頼性は低いので注意。
検索エンジン経由で来られた方へ。
目当ての記事が見つからない場合、記事を移動している可能性があります。右上のブログ内検索を御利用下さい。

最新コメント
最新トラックバック
カテゴリ Category
RSSリンクの表示
リンク
上記広告は1ヶ月以上更新のないブログに表示されています。新しい記事を書くことで広告を消せます。